VLINDER voor scholen

De omvang van dit onderzoeksproject maakt dat een klassieke aanpak hier niet mogelijk is. Daarom doen wetenschappers voor het VLINDER project beroep op secundaire scholen om samen weerstations te bouwen, op interessante plaatsen te installeren en de metingen te analyseren. Voor de scholen en hun leerlingen een unieke kans om van dichtbij kennis te maken met onderzoek rond weer en klimaat!

Overzicht locaties Leerlingen van het GO! Atheneum Zelzate installeren hun VLINDER weerstation 57 in een bosje temidden van Zelzate.

De scholen spelen een cruciale rol doorheen het VLINDER project. Vooreerst dienden zij interessante locaties voor te stellen, vervolgens hebben hun leerlingen de weerstations opgebouwd en de komende periode wordt er op de scholen gerekend om hun weerstation op te volgen. Het is duidelijk dat dit project onmogelijk is zonder de medewerking van de scholen. De interesse van scholen om deel te nemen aan het project was bijzonder groot. 160 Vlaamse scholen, dat is ongeveer 1 op 7 Vlaamse scholen goed voor 115 000 leerlingen, melden zich met meer dan 400 locaties om VLINDER weerstations te plaatsen. Gegeven de beschikbare middelen is er uiteindelijk een selectie gemaakt van een 50-tal secundaire scholen. De verantwoordelijke leerkrachten van deze scholen zijn uitgenodigd op 1 van de VLINDER demomomenten om daar alle info te verkrijgen over het project en ook het zelfbouwpakket mee te nemen. In het najaar van 2019 zijn de leerlingen dan aan de slag gaan en in december 2019 was het netwerk operationeel.

Aan de slag met de VLINDER data

Leerlingen over heel Vlaanderen en Brussel zullen aan de slag gaan met de metingen van het VLINDER netwerk tijdens hun lessen. Om de leerkrachten hierbij een houvast aan te bieden is er door de onderzoekers in samenwerking met mensen uit het onderwijsveld educatief materiaal ontwikkeld. Er is gekozen om te werken met een online leerpad dat gratis en voor iedereen toegankelijk is. Het leerpad richt zich tot leerlingen van de 3de graad secundair onderwijs. De inhoud van het leerpad is vakoverschrijdend en er zijn veel keuzemogelijkheden aangebracht zodat dit leerpad flexibel kan gebruikt worden.

Leerkrachten kunnen uiteraard ook los van het leerpad aan de slag gaan met de VLINDER data. Alle data en het educatief materiaal zijn toegankelijk voor iedereen, ook scholen die geen weerstation hebben kunnen dus met de data aan de slag gaan.

Interesse? Hier leest u alles over het VLINDER leerpad.

Hebben jouw leerlingen een interessante analyse uitgevoerd? Heb je suggesties of bemerkingen? Laat het ons weten via vlinder @ ugent.be